Vertrouwens- contactpersoon

Badminton Club Pijnacker vindt het belangrijk dat de sfeer op de club veilig voelt. Wij hopen dat het niet nodig zal zijn, maar mocht je ergens over willen praten, neem dan contact op met onze vertrouwenspersoon Hans Baetens.  

Neem contact op

Zit je ergens mee? Wil je ergens over praten? Twijfel niet. Neem contact op met ons vertrouwenspersoon Hans Baetens. 

De vertrouwenscontactpersoon is er voor leden of vrijwilligers van BCP die te maken hebben met schending van de gedragscode of ander ongewenst gedrag en hier met iemand over willen spreken. De vertrouwenspersoon is geen lid van het bestuur en is onafhankelijk. 

De taken van de VCP bestaan uit de volgende onderdelen:

  1. aanspreekpunt en eerste opvang vormen voor leden of vrijwilligers die zijn lastiggevallen en hulp of advies nodig hebben;
  2. nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  3. de melder informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals het inschakelen van het bestuur van BCP, een klachtenprocedure bij Badminton Nederland of aangifte bij de politie;
  4. het verder begeleiden, als de melder de zaak aan de orde wil stellen bij het bestuur van BCP of bij een klachtencommissie of aangifte wil doen;
  5. het doorverwijzen naar hulpverlenende instanties als daar behoefte aan bestaat;
  6. het bestuur informeren en adviseren m.b.t de problematiek van seksuele intimidatie of grensoverschrijdend gedrag.

    Ad a. Eerste opvang

    De VCP is er voor leden of vrijwilligers van BCP die te maken hebben met schending van de gedragscode of ander ongewenst gedrag en hier met iemand over willen spreken.

    De VCP:

    • laat de klager het verhaal vertellen en bekijkt of en welke vervolgstappen nodig zijn
    • legt de klacht en de geadviseerde vervolgstappen nooit schriftelijk vast, tenzij de melder toestemming hiervoor geeft.
    • heeft een geheimhoudingsplicht. Deze geheimhouding is als dokter/patiënt en geldt ook naar het bestuur, tenzij de melder toestemming geeft om het bestuur te informeren.

    Ad b. Informele oplossing

    De VCP neemt het initiatief om tot een oplossing in de informele sfeer te komen bijv door een gesprek met betrokkenen te arrangeren.

    Ad c. Andere oplossingen

    Als een oplossing in de informele sfeer niet mogelijk of mislukt is, bespreekt de VCP met melder of een formele melding wenselijk is en bij welke instantie.

    Ad d. Begeleiding

    De VCP stelt zich ervan op de hoogte of en in welke mate de melder in vervolgacties zijn hulp behoeft.

    Ad e. Doorverwijzing naar hulpverlenende instanties

    De VCP stelt zich ervan op de hoogte of er behoefte is aan professionele hulpverlening en begeleidt de melder daarin.

    Ad f. Advisering

    De VCP geeft (on)gevraagd advies en informatie aan het bestuur waarmee gericht beleid kan worden ontwikkeld tegen het schenden van de gedragscode.

    De VCP brengt jaarlijks een geanonimiseerd verslag van zijn of haar activiteiten uit aan het bestuur.

    De slogan van de Badminton Club Pijnacker is “van gezellig ontspannen tot sport fanatiek”, waarbij het sociale aspect en sportiviteit voorop staan. Deze normen en waarden worden als vanzelfsprekend beschouwd, maar wij vinden het belangrijk dat ook de ongeschreven omgangsvormen en -regels zijn vastgelegd. Het bestuur heeft dit zo goed als mogelijk beschreven in de gedragscode.

    Een omgeving creëren waarin iedereen zich veilig voelt, staat bij ons voorop. Zo beschikken alle bestuursleden, trainers, (jeugd)kampbegeleiders, en jeugdcommissieleden over een “Verklaring Omtrent Gedrag” (VOG). Bij al onze activiteiten zullen wij extra waakzaam zijn om escalaties te voorkomen. De BCP is dan ook zeer tevreden dat dit tot op heden nog niet benodigd is geweest.

    Een omgeving creëren waarin iedereen zich veilig voelt, staat bij ons voorop.
    vertrouwenspersoon badminton club pijnacker
    Hans Baetens
    Vertrouwenspersoon